Leiderschap binnen een crisis
Interview met Rinse Tamsma, Algemeen Directeur bij SAP Nederland
Middels een videoverbinding sprak Flevum met Rinse Tamsma, algemeen directeur van SAP Nederland. De huidige COVID-19 crisis is ook voor SAP Nederland een lastige tijd, maar maakt dat het bedrijf in nog nauwer contact staat met het Duitse moederbedrijf SAP SE. Mede door het nauwe contact met het hoofdkantoor en de Aziatische onderdelen van SAP, had SAP Nederland een duidelijke crisis respons. De internationale loopbaan van de algemeen directeur hielp in de besluitvorming: “Je wordt heel scherp in het letten op hetgeen er in andere landen speelt en je leert er nuttige overeenkomsten te zien.” Rinse Tamsma vertelt ons over leiderschap binnen de crisis, de work flow van medewerkers in de crisis en het vooruitzicht van SAP Nederland op de toekomst na de crisis.
Wisselwerking met het internationale hoofdkantoor
SAP Nederland is een dochteronderneming van SAP SE en staat in nauw contact met het hoofdkantoor. In Nederland werkt SAP voornamelijk aan de twee C’s: consulting en commercie. SAP Nederland zoekt de internationale omgeving vaak op, “Het is voor SAP Nederland leerzaam om gebruik te maken van de expertise in andere landen en mede daarmee de strategie in Nederland te bepalen” aldus Rinse Tamsma. De algemeen directeur deelt Nederland in bij de categorie “kleine, zeer volwassen landen” en volgt de andere landen in deze categorie dan ook nauw: “Denk bijvoorbeeld aan landen in West-Europa, Singapore en Zuid-Korea”.
Reactie op de COVID-19 crisis
Ook in de reactie op de COVID-19 crisis zien we de nauwe samenwerking tussen de internationale onderdelen van SAP terug. Rinse Tamsma legt uit: “In januari kregen we via ons online portal al berichten over de maatregelen in China, vervolgens zagen we via Azië de beweging door ons hele netwerk trekken”. De waarschuwingsfunctie van de internationale onderdelen heeft SAP Nederland onwijs geholpen in het voorbereiden op de sluiting in Nederland. “Daarnaast heeft SAP Nederland al jaren een crisisteam”, geeft Rinse Tamsma aan, “dat gelukkig dit jaar pas in actie hoefde te komen.”
Het crisisteam heeft binnen het bedrijf de middelen om actie te ondernemen. “Het is van groot belang om snel te kunnen handelen, meestal is er direct na een persconferentie van de overheid een online vergadering om de gevolgen voor SAP Nederland te bespreken.” Omdat het hoofdkantoor van SAP Nederland in Noord-Brabant ligt was de nood al snel hoog, en heeft het crisisteam er alles aan gedaan om veiligheid voorop te stellen. Rinse Tamsma legt uit dat hierdoor de overgang naar thuiswerken eigenlijk vrij soepel en geruisloos ging. Rinse Tamsma: “We hebben ook snel besloten dat, in tegendeel tot voor de crisis, het combineren van thuiswerken en zorg nu moet kunnen”. SAP Nederland biedt haar werknemers daarin flexibiliteit.
“Wereldwijd zien we dat mensen voor vergelijkbare uitdagingen staan.”
Contact met medewerkers
Ondanks de soepele overgang naar het thuiswerken, trekt SAP Nederland wel plots een bijzondere conclusie: de werknemers ervaren een hogere werkdruk dan gewend. Wereldwijd rolt SAP onderzoeken uit naar het welzijn van de medewerkers: “In Nederland kwam de stress door het combineren van werk- en zorgtaken naar voren, net zoals de stress van het hebben van veel calls” aldus Rinse Tamsma. Ondanks de verschillende maatregelen die overheden treffen, ziet het wereldwijde SAP-hoofdkantoor dat mensen wereldwijd voor vergelijkbare uitdagingen staan. Rinse Tamsma vertelt: “Vooral de combinatie waarin men met het hele gezin thuiswerkt heeft dezelfde effecten over de hele wereld.”
Ondanks de grote veranderingen wil het Management Team van SAP Nederland geen harde regels voor medewerkers stellen. “Aan het begin van de crisis hebben we als Management Team veel gecommuniceerd via email en videobellen” geeft Rinse Tamsma aan. “Soms hadden we meerdere keren per week contact om zo duidelijk te maken wat ons perspectief op de crisis is, dit waarderen de mensen enorm.” Door het begrip wat SAP Nederland zo creëert, kunnen de managers verder vrijgelaten worden in hun werkwijze.
“We zijn gehecht aan ons gezellige kantoor in Brabant, maar kunnen het werk eigenlijk vanuit overal goed doen”
Doorwerken ‘als normaal’?
SAP Nederland merkt gelukkig dat veel van het werk ‘als normaal’ door kan gaan, “Het is intensief, maar lukt wel goed”, volgens Rinse Tamsma. Een voorbeeld is hoe medewerkers van SAP Nederland vanuit huis afgelopen weken een klant geholpen hebben sneller live te gaan met zijn nieuwe warehouse management systeem. Voor Rinse Tamsma en zijn collega’s is dit best een eyeopener: “We zijn gehecht aan ons gezellige kantoor in Brabant, maar kunnen het werk eigenlijk vanuit overal goed doen”.
Klanten van SAP Nederland in sectoren zoals de horeca, retail en automotive hebben het momenteel zwaar, “Maar er zijn ook bedrijven waarbij business beter gaat dat ooit” aldus Rinse Tamsma. Dat maakt dat er momenteel twee trends te zien zijn. “Veel projecten worden on hold gezet omdat enerzijds alle uitgaven die niet nodig zijn voor overleving stop worden gezet, en anderzijds bedrijven geen tijd meer overhebben” legt Rinse Tamsma uit, “daarnaast zijn er bedrijven die door het wegvallen van reistijd juist tijd hebben voor digitalisering.” Omdat voor SAP Nederland zo’n 70% omzet als recurring omzet gewoon doorloopt, en het bedrijf dus actief kan blijven, is er de mogelijkheid om hulp vragende klanten dit te bieden.
Vooruitkijken naar de toekomst
Toch moet ook SAP Nederland na blijven denken over haar propositie in deze veranderende tijden. “We zien dat omdat veel grenzen dicht zijn, bestaande supply chains uit elkaar vallen” legt Rinse Tamsma uit. Omdat klanten een andere vraag hebben, moet SAP Nederland een andere focus leggen. Het bedrijf helpt haar klanten, maar ook niet-klanten, daarmee door Ariba Discovery gratis beschikbaar te stellen. Er zijn miljoenen leveranciers aangesloten op het Ariba netwerk. Via Ariba Discovery krijgen gebruikers toegang tot dit netwerk. Hiermee kunnen ze nieuwe leveranciers vinden, als bestaande leveranciers door de COVID-19 crisis niet meer kunnen leveren. “En zeker in deze tijd is er meer en meer behoefte aan het aangaan van nieuwe relaties”. Rinse Tamsma kan trots zeggen dat dit al successen oplevert: “Een voorbeeld is het tekort aan ziekenhuisbedden in New York, middels Ariba Discovery kon er contact worden gelegd met een leverancier van deze bedden uit Californië waardoor er nu een nieuwe supply chain is opgezet, en het tekort kan worden opgelost.
Tips voor het netwerk
Voor Rinse Tamsma geeft het veel voldoening om te zien dat veel klanten kunnen doorwerken mede dankzij SAP Nederland. “Deze crisis brengt digitalisering en cloud adoptie alleen maar verder” volgens Rinse Tamsma. Een tip is daarom om de kansen die er nu zijn, met twee handen te pakken. Rinse Tamsma verwacht dat bedrijven die investeren in digitalisering meer kans hebben om de crisis te overleven. “Nu is de tijd om je als bedrijf te realiseren dat het essentieel is om je digitale tools in orde te hebben” zegt Rinse Tamsma, “realiseer je dat je daarvoor professionals nodig hebt”. SAP Nederland is altijd bereid om bedrijven daarbij te helpen en ondersteunen.