Interview met Arno Nienhuis
Net voor het uitbreken van de coronacrisis trad Arno Nienhuis aan als Director Benelux bij LinkedIn. In zijn eerste jaar veranderde de werksituatie voor heel Nederland enorm. Wij spraken Arno Nienhuis over LinkedIn als organisatie, de rol van het bedrijf in de culture of learning, over de workforce ontwikkelingen in Nederland en hoe uw organisatie hier mee om kan gaan.
De vele gezichten van LinkedIn
LinkedIn is als zakelijk sociaal platform al jaren van onmisbare waarde in de wereld van werken en zakendoen. Inmiddels telt het platform 756 miljoen leden. En alleen al in Nederland zijn meer dan 8 miljoen professionals actief op LinkedIn. Zo’n 16.000 LinkedIn-medewerkers zijn dagelijks bezig met diensten en functionaliteiten voor de leden. De B2B-kant van het platform richt zich onder andere op het bieden van insights aan bedrijven en organisaties overal ter wereld, waarmee zij hun workforce strategy vormgeven. Maar ook het aanbod van learning programma’s voor medewerkers en sales- en recruitmentoplossingen groeit stevig.
“Het is onze missie om economische kansen te creëren voor iedereen ter wereld die werk heeft of ernaar op zoek is”, vertelt Nienhuis, die ruim een maand voorafgaand aan de eerste Nederlandse lockdown in zijn huidige functie begon. “Wanneer mensen op LinkedIn samenkomen, kan dit snel leiden tot nieuwe kansen. Van een nieuwe baan tot een nieuwe klant of een nieuwe leverancier. Het afgelopen jaar heeft digitale ontwikkelingen gigantisch versneld. Onze manier van samenwerken en zaken met elkaar doen is voor altijd veranderd. LinkedIn heeft zich afgelopen jaar extra onmisbaar gemaakt door wereldwijd professionals en organisaties te helpen bij het continueren van zaken doen. Ook biedt zij mogelijkheden om kansen op het gebied van werk te verzilveren, ongeacht de sector, de locatie of het niveau.”
Datakracht voor gebruikers én het bedrijfsleven
Door de enorme omvang en de wereldwijde scope van LinkedIn, beschikt de organisatie over een schat aan data. Nienhuis: “Alle inzichten over de arbeidsmarkt die het platform ons geeft, gebruiken we om het bedrijfsleven te ondersteunen. Zo geeft de LinkedIn Economic Graph een beeld van de vraag en aanbod van banen. We analyseren trends in de skills waar het bedrijfsleven om vraagt. Zo krijgen we inzicht in de skills die mensen nodig hebben om bepaalde functies uit te kunnen voeren. Deze kennis transformeren wij naar toegevoegde waarde voor de leden, om vervolgens kansen te creëren voor hen. Met e-learnings kunnen zij zich deze veelgevraagde skills eigen maken. Dit brengt ons weer bij onze missie: het creëren van economische kansen.”
De rol van LinkedIn in Learning & Development
De coronacrisis bracht voor werkgevers grote uitdagingen met zich mee. Allereerst omdat van de ene op de andere dag remote working de norm werd. Al vrij snel bleek dat de veranderde realiteit ook veel impact op medewerkers had. “Investeren in mensen was natuurlijk altijd al belangrijk, maar de crisis legde feilloos bloot dat mensen vaak het krachtigste, maar ook het kwetsbaarste kapitaal van organisaties zijn. Directies en managers zagen als nooit tevoren in hoe waardevol medewerkers zijn en hoe belangrijk het is om continu in hen te investeren. Op het vlak van skills, maar ook als het gaat om welzijn. Logisch dus dat er een enorme interesse ontstond in learning- en developmentprogramma’s.”
LinkedIn besloot op deze behoefte in te spelen en daarbij een helpende hand uit te steken naar zowel bedrijfsleven als medewerkers. “Met behulp van onze data hebben we in kaart gebracht om welke skills de nieuwe realiteit vroeg. En vervolgens hebben we meer dan 1000 learnings op deze gebieden gratis beschikbaar gesteld.”
LinkedIn ontwikkelde samen met Microsoft en ITPH Academy een programma waarin gratis learnings worden aangeboden voor de tien meest gevraagde beroepen. Vooral in het afgelopen jaar bleek dit programma relevanter dan ooit: meer dan 600.000 Nederlanders volgden deze learning paths en velen van hen verdienden een certificaat. “Mensen omarmen de kansen en bereiden zich voor op banen in de top tien van meest gevraagde beroepen.”
Voor Nienhuis voelt het logisch dat LinkedIn doorlopend investeert in het creëren van ontwikkelingsprogramma’s en learnings. “Continu leren maakt onderdeel uit van onze bedrijfscultuur. Elke medewerker is hier wekelijks een aantal uur mee bezig en verdiept zich zo in nieuwe dingen. Van soft skills tot nieuwe technologieën, de mogelijkheden zijn legio. Ik adviseer elke organisatie om continu in de kennis en vaardigheden van medewerkers te investeren. Niet alleen om als organisatie bij te blijven, maar ook om mensen te blijven boeien en motiveren.”
De Nederlandse workforce ontwikkelingen
Maandelijks analyseert LinkedIn de ontwikkelingen op de werkvloer en de arbeidsmarkt. In Nederland is veel vraag naar customer facing beroepen, bijvoorbeeld functies in sales en in de zorg. Ook software development is een aandachtsgebied, er is veel vraag naar personeel in deze branche. Deze trends sluiten aan op wereldwijde ontwikkelingen.
Matchmaking vanuit bedrijven
Waar opleiding voorheen bepalend was in de zoektocht naar nieuwe medewerkers, voorspelt Nienhuis dat skills belangrijker worden dan diploma’s. Met behulp van LinkedIns Insights zoeken bedrijven heel gericht naar werknemers. Het recent gelanceerde programma Skill Path maakt het mogelijk om op basis van een profiel een assessment te maken dat helpt om de juiste mensen op de juiste plek te plaatsen. Ook draagt het bij als medewerkers moeten worden omgeschoold of een andere plek in de organisatie krijgen. “Organisaties zijn in beweging. De arbeidsmarkt verandert. Wij kunnen een verbindende factor zijn en zowel medewerkers als organisaties helpen om de onvermijdelijke transformatie op een succesvolle manier door te maken.”
Skills based hiring pilot
Na een geslaagde pilot waarin branchevreemde mensen op basis van skills bij een bedrijf werden aangenomen, is LinkedIn het initiatief gestart om werknemers op deze manier aan te nemen. “Een aantal Amerikaanse multinationals, zoals Walmart, heeft dit al overgenomen en rekruteert nu gebaseerd op skills.” In Nederland werd in 2020 bijna de helft (48%) van de banen ingevuld door werknemers die naar een nieuwe bedrijfstak of functie overstapten. Recruitment op basis van skills, en niet op basis van opleiding of ervaring, geeft recruiters daarnaast de mogelijkheid om te werken aan de diversiteit en gelijkwaardigheid in een organisatie.
De uitdagingen voor de Nederlandse bestuurder
Het zijn volgens Nienhuis met name de soft skills die het afgelopen jaar ontzettend belangrijk zijn geworden. “Denk aan creativiteit en empathie. Voor bestuurders en managers die deze skills bezitten, is het een interessante tijd. Organisaties hebben oprechte betrokkenheid van bovenaf nodig, om zo te kunnen begrijpen wat er echt leeft in alle lagen van het bedrijf. Ook slimme tools op het vlak van employer management helpen om feeling te houden met de organisatie. En dat is weer essentieel om talent aan de organisatie te kunnen binden. Meer dan ooit zullen niet de directies, maar de talenten in een bedrijf bepalen of het op langere termijn succesvol en winstgevend kan blijven. ”