Interview Coen Vinke – Holland Colours
Na jaren van internationale standplaatsen en veel reizen, streek Coen Vinke enkele jaren geleden met zijn gezin neer bij Den Haag. Hoewel hij al zijn hele carrière werkzaam was in de chemie, kwam Holland Colours toch per toeval op zijn pad. Zo geeft hij al meer dan vier jaar samen met zijn internationale team kleur aan de B2B markt. Flevum sprak hem over duurzaamheid, een internationale identiteit en waarom het zo belangrijk is dat zijn werknemers aandelen hebben.
Van Brazilië naar Den Haag
De duinen bij Scheveningen, of de Utrechtse Heuvelrug. Dat is waar Coen Vinke tegenwoordig ontspanning vindt, door te wandelen of te mountainbiken. Een flink verschil met vorige woonplaatsen, in bijvoorbeeld Brazilië, Spanje en de Verenigde Staten. Toch ziet de CEO van Holland Colours het als een gulden middenweg: iets meer tijd voor het gezin, maar ook de internationale uitdaging die al jaren centraal staat in zijn carrière.
Vinke is van huis uit bedrijfseconoom, en al zijn hele loopbaan actief in de chemie. Daarom geen technische of complexe taal, maar wel gedegen kennis van de markt. Een goede match met Holland Colours, wat zelf ook geen chemiebedrijf pur sang is. De organisatie heeft haar hoofdkantoor in Apeldoorn, met daarnaast nog vestigingen in zes andere landen. Hier worden kleurpigmenten en andere grondstoffen in kleine bolletjes verwerkt. Het resultaat? Deze samenvoeging van kleurpigmenten en grondstoffen zorgt voor een schoon en geoptimaliseerd proces bij de klant, die de kleurbolletjes voornamelijk gebruiken bij de vervaardiging van plastic producten, onder andere polyester of PVC.
Bij toeval duurzaam
Het was baanbrekend, toen veertig jaar geleden oprichter Jan de Heer de technologie ontwikkelde. Niet alleen door de schone werkwijze, maar ook door de duurzame manier waarop de bolletjes worden geproduceerd. Zaadjes die groeien in India worden verwerkt tot olie, waarmee de kleurpigmenten kunnen worden geëncapsuleerd. ‘’Eigenlijk zijn we per toeval al zo lang bezig met een duurzaam product.’’
Toch kan de CEO ook op kritiek rekenen: de producten van Holland Colours worden voornamelijk in plastic toepassingen verwerkt. Hoe rijmt hij dat met duurzaamheid?
Vinke: ‘’Veel mensen hebben sinds een paar jaar toch grote bedenkingen als het om plastic gaat. In werkelijkheid is plastic het probleem niet: het is een goed materiaal wat zijn weg vindt in vele toepassingen, waaronder de bouw, industrie en het is ook een fantastisch verpakkingsmateriaal. Bovendien is het lichtgewicht, wat weer scheelt in de uitstoot van vervoer. De consumenten gooien het echter weg, we doen niets tot weinig met het plastic afval, dat is het probleem. Mensen kijken vaak positiever naar glas en aluminium, maar beide zijn heel energie intensief om te produceren, en zorgen dus voor veel CO2 uitstoot.’’
Het is geen lofzang op het plastic, zo benadrukt hij. Ieder materiaal heeft z’n voor- en nadelen, waarbij vooral veel te winnen is op het hergebruiken van materialen. Precies daar ziet Vinke nog enorme mogelijkheden, ook voor Holland Colours. ‘’De ontwikkelingen op het gebied van plastic recycling gaat enorm snel. Het wordt niet langer alleen hergebruikt als bijvoorbeeld textiel, maar om daadwerkelijk een fles te maken die je kan hergebruiken. Wij zitten dan ook om tafel met verschillende partijen en bedrijven om te kijken hoe we dat qua kleur en andere eigenschappen vorm
kunnen geven. Uiteindelijk blijft kleur namelijk wel ontzettend belangrijk voor marketeers. Als de hele wereld transparant of kleurloos zou zijn, dan wordt het wel erg saai.’’
Praatjes vullen geen gaatjes
In al deze ontwikkelingen staat de samenwerking met verschillende partijen voor de CEO centraal. Zo werkt Holland Colours samen met universiteiten en deelnemers in het gehele proces, op zoek naar winnende technologieën en duurzame oplossingen. Daarbij neemt het bedrijf zelf ook verantwoordelijkheid, met verschillende doelstellingen voor 2030. ‘’Praatjes vullen uiteindelijk geen gaatjes, je moet ook daadwerkelijk actie ondernemen. Bij ons hebben we gefocust op de 3P’s: process, product en people. Dat betekent concreet dat we onze CO2 voetprint voor 2030 willen halveren, overgaan op duurzame energie, en onze werknemers helpen met duurzame oplossingen thuis. Maar vooral in het product gedeelte ligt echt nog een grote uitdaging.’’
Toch voorziet Vinke dat deze transformatie voor zijn bedrijf in zekere zin makkelijker is dan voor de grote corporates. ‘’Ons voordeel is echt dat we geen standaardproducten maken, zoals de grote jongens. Wij zijn in gesprek met klanten om te begrijpen wat hun uitdagingen zijn, en via co-design komen we zo tot een ontwerp. Op die basis gaan we formuleren, testen en samen met de klant de kwaliteit van hun proces en het eindproduct optimaliseren. We hebben dus ook geen standaard produkten op voorraad, en zijn dus flexibeler als een klant bijvoorbeeld nieuwe machines heeft, of nieuwe producten wil hebben. Dan helpt het ook echt dat we creatieve mensen met veel kennis in onze laboratoria hebben zitten.’’
Twee uur tijd om te vergaderen
De CEO omschrijft Holland Colours als een mini-multinational. ‘’We zijn een familiebedrijf, maar hebben ook direct vanaf het begin meerdere investeerders aangetrokken uit verschillende landen. In 1990 werden we beursgenoteerd, en al onze medewerkers zijn ook aandeelhouder in Holland Pigments Holding. Dat zorgt voor een unieke combinatie: aan de ene kant zijn we een niche speler en leidend in onze marktsegmenten en hebben we vestigingen over de hele wereld. Tegelijkertijd kunnen we de goede sfeer en betrokkenheid van het familiebedrijf vasthouden, mede ook doordat de werknemers aandeelhouder zijn. Zo voelen ze zich toch meer betrokken bij het gehele proces. ‘’
Het heeft z’n uitdagingen: in verband met het tijdverschil tussen Amerika, Azie en Europa is er iedere dag slechts twee uur dat alle kantoren tegelijkertijd aan het werk zijn, en deze worden dan ook standaard volgepland met meetings. Toch ziet Vinke vooral hoe sterk de onderlinge band is tussen alle medewerkers. ‘’ We zijn echt een mensgericht bedrijf, zowel naar elkaar als de klant. We zorgen goed voor elkaar, en zeker in de Covid-periode zagen we dat heel duidelijk naar voren komen. Als iemand ziek was, werd het zo door iemand opgepakt die dan twee keer zo hard werkte. Daar kan je alleen maar heel trots op zijn.’’
De zichtbaarheid van de CEO
Deze cultuur vasthouden vraagt ook om goede communicatie, en een actieve rol van de CEO zelf, aldus Vinke. ‘’Je moet soms echt rondreizen, je gezicht laten zien en communiceren met alle lagen van je bedrijf. Daar heb ik zelf ook nog genoeg te leren, maar het wordt wel enorm gewaardeerd door de verschillende locaties. Zeker als je zo internationaal bent is zichtbaarheid echt essentieel.’’
De komende jaren liggen er nog genoeg uitdagingen op de plank voor Vinke. Holland Colours is bezig met een intern transitie programma waarbij digitalisering en IT centraal staan. Toch is het vooral de huidige maatschappelijke en economische tendens die de CEO bezig houdt. ‘’De komende zes maanden worden voor ons en ik denk ieder bedrijf gewoon heel spannend. Denk aan grondstof
tekorten, stijgende prijzen, kans op een recessie. We staan er financieel heel gezond voor en we hebben loyale en hardwerkende mensen, dus we kunnen wel tegen een stootje. Toch vind ik het wel heel spannend om te zien waar het op de middellange tot lange termijn naartoe gaat. De wereld is aan het verschuiven, dus als leider moet je daar op voorbereid zijn. Hoe verwerk je dat in je groeiplannen, wat heeft het voor effect op je interne zaken? Genoeg stof tot nadenken, maar tegelijkertijd bindt het ons ook samen. Ik sprak nieuwe medewerkers in Indonesië, die bewust voor Holland Colours hadden gekozen omdat ik me bewust heb uitgesproken voor innovatie en duurzaamheid. Dat geeft me veel energie.’’