De multinational met startup ambities

Toen Kees van den Houten bij Infor in dienst trad waren de ambities torenhoog. In drie jaar tijd moest de omzet verdubbelen. Dat kon alleen maar door in hoog tempo te innoveren en duidelijke beleidskeuzes te maken waaruit de beleidsdoelstelling logisch voortvloeide. In dit interview spraken wij Infor’s  Managing Director Benelux over de afwegingen die hij bij Infor heeft gemaakt en hoe hij zijn business doelstelling heeft weten te bereiken door de klant centraal te stellen. 

Nederlandse roots 

Infor is een internationaal opererend bedrijf dat zich toelegt op de ontwikkeling van industrie-specifieke softwareoplossingen in de cloud. Met 17.000 werknemers verdeeld over 44 landen bedient het bedrijf ruim 67.000 bedrijven. Van den Houten benadrukt als het gesprek begint de Nederlandse invloed binnen Infor. Het bedrijf is de afgelopen jaren onder andere gegroeid door Nederlandse softwarebedrijven over te nemen. Mede hierdoor worden nog steeds 3 van de 4 wereldwijde software units vanuit Nederland aangestuurd. 

Om zich in de (hyper)concurrerende markt te onderscheiden heeft van den Houten een duidelijke keuze gemaakt waarbij het bedrijf zich enkel richt op sectoren waarin zij expert kunnen zijn. Vanuit deze keuze is groei mogelijk en kan Infor zich met industrie-specifieke software onderscheiden. Hierbij is het (directe) contact met de eindgebruikers essentieel om snel en adequaat in te spelen op nieuwe behoeftes. 

Versnelling van innovatie  

Het afgelopen jaar is de digitalisering in het bedrijfsleven versneld. Hierbij ziet van den Houten wel een groot onderscheid tussen de verschillende sectoren. Zo ziet hij bijvoorbeeld in de fashion retail bedrijven die worstelen met zich staande houden terwijl de food & beverages sector het drukker heeft dan ooit. Infor probeerde hier op de (nieuwe) behoeftes in te spelen door flexibel met de gebruikers mee te bewegen en responsive om te gaan met alle nieuwe verzoeken. Als recent voorbeeld noemt hij het opzetten van een Pick & Collect systeem voor ondernemers die zo toch ondanks de corona-maatregelen de business voort kunnen zetten.  

Blijvende veranderingen?  

Hij is ervan overtuigd dat het snelle schakelen heeft bijgedragen aan het succes tijdens de crisistijd. Door open kaart met klanten te spelen en realistische verwachtingen te scheppen ontstond wederzijds begrip. Van den Houten signaleerde daarbij drie grote trends in consumentengedrag.   

Allereerst een groeiend vertrouwen in cloud applicaties. “Door het gebrek aan fysieke ontmoetingen verdween de twijfel rondom deze technologie, al dan niet noodgedwongen.” Daarnaast groeide de behoefte aan applicaties die inzicht in status en beheer van de supply chain geven. Als laatste merkt hij op dat de blik op remote implementeren verandert. “Infor heeft veel expertise offshore, waardoor de restricties op fysiek ontmoeten geen impact hadden op de doorlooptijd van projecten.” Dit laatste punt was altijd al een kracht van Infor, maar bleek in 2020 een extra voordeel te zijn omdat het additionele vertraging op projecten voorkwam.  

Startup cultuur  

De afgelopen jaren heeft Infor snel kunnen groeien door een startup cultuur waarbij permanent verbeteren centraal staat. Deze groei vast houden kan alleen door in gesprek te blijven met klanten en te voorzien in de nieuwe behoeften. Daarnaast gelooft van den Houten dat inzetten op nieuwe sectoren de komende jaren bij zal dragen aan de groei van Infor. Als voorbeeld noemt hij de healthcare sector waarin zij in de Verenigde Staten marktleider zijn.  

De applicaties voor deze industrie zijn sinds een half jaar geschikt voor de Europese markt. “Het Nederlandse team staat in nauw contact met de Amerikaanse collega’s wiens kennis en kunde uitstekend gebruikt wordt om ons te positioneren binnen de Nederlandse healthcare sector.” Deze ervaring in het buitenland zorgt voor betrouwbaarheid. 

Persoonlijk leiderschap  

Van den Houten heeft het gevoel dagelijks verschil te maken, en dat hoopt hij de komende jaren door te zetten. De grote potentie die hij ziet, hoopt hij te vertalen in zowel horizontale als verticale groei. Daarnaast heeft hij de drive om het partnerlandschap uit te breiden. Hij gaat graag met het Flevum netwerk in gesprek over verschillende vormen van samenwerking en het versnellen van de groei door permanente innovatie.  

Gerelateerde interviews

Contactgegevens

Agenda

Wilt u op de hoogte gehouden worden van onze sessies? Meld u dan aan voor de maandelijkse agenda.