“De duurzaamheidstransitie is makkelijker dan het lijkt”
Peter Oosterveer begon vorige maand aan zijn tweede termijn als CEO van het Nederlandse ingenieursbureau Arcadis. Daarvoor werkte hij ruim 28 jaar bij het Amerikaanse ingenieursbureau Fluor. Als opgeleid control systems engineer begon hij daar als ingenieur en groeide hij door tot Chief Operating Officer. Met zijn gezin met drie dochters woonde hij afwisselend in Amerika en Nederland. Mede door de duurzaamheidsinstelling van Arcadis heeft hij ook nu zitting in het Executive Committee van de World Business Council for Sustainable Development. In samenwerking met andere internationale bedrijven zet hij zich zo in voor een duurzamere wereld.
“De prettigste plaats om te leven”
Arcadis heeft een lange geschiedenis en heeft haar oorsprong in 1888 als de Nederlandsche Heidemaatschappij. De naam Arcadis, die het bedrijf sinds 1997 draagt, is afgeleid van Arcadia, in de Griekse mythologie de prettigste plaats op aarde om te leven. Duurzaamheid is al zeker twintig jaar één van de hoofdpijlers. Waar het bedrijf twintig jaar geleden 5.000 werknemers in en rond Nederland telde, is het inmiddels uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met 27.000 werknemers verdeeld over Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Oceanië. “Deze groei ging gepaard met veel acquisities, waar ik mijn voorgangers voor mag bedanken.”
Het hoofdkantoor in Nederland
Ondanks dat het merendeel van de werknemers in het buitenland werkzaam is, is Arcadis trots op haar Nederlandse roots en verwacht ze deze ook te behouden. Mede door de gunstige wet- en regelgeving in Nederland is het bedrijf beschermd tegen vijandige overnames. Daarnaast is de structuur van Arcadis verankerd in Nederland omdat bijna 20% van de aandelen bij een foundation zit die het personeel vertegenwoordigd.
Voor Arcadis is een betrouwbare partner blijven cruciaal. Mede om dit mogelijk te maken gaan zij momenteel door een vrij ingrijpende bedrijfstransformatie. De vier klassieke sectoren, water, infrastructuur, gebouwen, en milieu, worden geconsolideerd naar drie globale sectoren die horizontaal worden aangestuurd. Deze nieuwe sectoren, places, mobility, en resilience, maken kennisdeling en samenwerking tussen internationale collega’s mogelijk om zodoende klanten het beste van Arcadis aan te kunnen bieden.
De Nederlandse cultuur aangevuld door lokale invloeden
Bij deze transformatie is het voor Oosterveer belangrijk om de bedrijfscultuur te bewaken. Door de internationale structuur is het altijd een uitdaging om de Nederlandse cultuur van korte lijnen en horizontale kennisoverdracht te bevorderen. Oosterveer zorgt er dan ook voor dat hij in direct contact staat met de buitenlandse managementteams. “In ruil daarvoor krijgen zij de vrijheid lokale invloeden in te bedden.” Voor klanten is één van de onderscheidende kenmerken van Arcadis dat zij expertise en kennis die ze bij eerdere projecten in het buitenland heeft opgedaan kan delen bij de lokale uitvoering van nieuwe projecten.
Mental well-being
Door maandelijkse performance reviews met de regio’s houdt Oosterveer feeling met de kantoren. Elke drie maanden krijgt de directie feedback via een engagement survey. “Ik ben blij dat zelfs tijdens de coronacrisis engagement omhoog is gegaan.” Door frequent betrokken te zijn bij het personeel hoopt Oosterveer het verloop verder terug te dringen. “Drie jaar geleden hadden we een verloop van 15%, inmiddels is dat onder de 9% uitgekomen maar ik hoop dit komende jaren nog verder terug te dringen.”
Een manier om dat te doen is grotere nadruk te leggen op mentale gezondheid. “Mei heeft bij ons, net als bij vele andere bedrijven, in het teken gestaan van mental health awareness” aldus Oosterveer. De coronacrisis maakte meer dan ooit duidelijk dat een gezonde werk-thuis balans belangrijk is. De directie heeft daarin een voorbeeldrol. “Ook ik neem dagen vrij waarop ik mijn mobiel uitzet en écht met een wijntje in de tuin ga zitten.”
De lessons learned als CEO
Hoewel Oosterveer in de VS ook bij een ingenieursbedrijf werkte, merkt hij grote verschillen met Nederland. Zijn grootste les in de loop der jaren is dan ook dat je nooit te oud bent om te leren. “Waar in de VS veel meer een cultuur heerst van get on with it and move on, is in Nederland polderen en inclusiviteit belangrijk.” Daarvan leerde hij in de transformatie om veel frequenter zaken uit te leggen en het personeel betrokken te houden.
Aanvankelijk vreesde hij dat deze aanpak zou leiden tot een enkel interne focus. “We moeten natuurlijk niet de klant vergeten.” Daarom bleef hij herhalen dat de klant altijd voor de transformatie gaat, en met succes. Sterker nog, de klanten merken vrijwel niks van de transformatie. Uiteindelijk weet Arcadis ook tijdens de coronacrisis en de bedrijfstransformatie te blijven groeien.
Smart cities
Één van de sectoren waar Arcadis in blijft groeien is de ontwikkeling van slimme steden. In 26 steden wereldwijd werken zogenoemde city executives van Arcadis. “Deze persoon is in de stad een aanspreekpunt voor de stroom aan informatie, contacten en kennis.” Door dit initiatief, wat onder andere in Rotterdam en Amsterdam bestaat, kan het bedrijf snel projecten oppakken. Een voorbeeld van een dergelijk initiatief is hoe Arcadis werkt aan het leefbaar houden van Amsterdam, wat door toenemende bevolkingsgroei steeds lastiger werd.
De duurzaamheidstransitie
Het leefbaar houden van steden gaat in combinatie met de reeds ingezette duurzaamheidstransitie. Gelukkig noemt Oosterveer deze transitie voor Arcadis “makkelijker dan het lijkt.” De vier grote stakeholders, klanten, medewerkers, samenlevingen, en aandeelhouders, zijn meer aligned dan ooit. “De coronacrisis heeft de noodzaak om te verduurzamen voor iedereen verduidelijkt.” Waar voorheen aandeelhouders met name interesse hadden in de financiële prestaties van Arcadis, gaan gesprekken nu soms volledig over duurzaamheid.
De kracht van Arcadis zit hier in de jarenlange opbouw als duurzaam bedrijf. “Klanten kennen ons als een bedrijf met grote focus op duurzaam produceren, en we weten inmiddels duidelijk te berekenen hoeveel en op welke manier wij kunnen bijdragen” aldus Oosterveer. Arcadis heeft zes Sustainable Development Goals (uit de in totaal 17 welke de Verenigde Naties heeft geintroduceerd) geïdentificeerd welke ze kunnen beïnvloeden. “80% van onze projecten ondersteunt minstens één van die goals.” Omdat ze naar een percentage van 100% willen gaan, ligt de focus nu op keuzes maken in welke projecten worden aangenomen.