Interview met Steven van Schilfgaarde
In 2016 trad Steven van Schilfgaarde aan bij Royal FloraHolland waar hij begon als CFO en in 2018 werd aangesteld als CEO. De sector was nieuw voor hem want hij kwam van het beursgenoteerde KPN. Toch ziet hij veel overeenkomsten tussen de telecom en sierteelt: de macro-economische en technologische ontwikkelingen van deze eeuw hebben op beide sectoren grote impact. Flevum spreekt met Steven van Schilfgaarde over de technologische ontwikkelingen en hoe Royal FloraHolland daarmee omgaat. Ook hebben we het over hoe hij in de coronacrisis zorgde voor het in stand houden van de Nederlandse sierteelt.
De drie B’s
Royal FloraHolland groeide in 100 jaar tot een coöperatie met bijna 4000 leden in de sierteeltsector. De coöperatie werd oorspronkelijk opgericht om de prijsvorming transparant inzichtelijk te maken. Lange tijd werden kwekers door handelaren tegen elkaar uitgespeeld. Door met een veiling op basis van afmijnen, de welbekende klok, te gaan werken kon dit probleem verholpen worden. Mede door dit initiële succes kon zij uitgroeien tot de huidige coöperatie, waar 85% van de Nederlandse en ook Internationale kwekers lid van zijn.
Door middel van de veilingklok heeft de coöperatie jarenlang gezorgd voor optimale prijsvorming. De kerntaak van Royal FloraHolland is het verbinden van kwekers met hun klanten en het optimaliseren van de sierteeltketen, en naast de veilingklok is ook jaren geleden gestart met het digitale platform Floriday. Het platform brengt kwekers en kopers digitaal bij elkaar en ondersteunt de activiteiten van de coöperatie voor kwekers en kopers die onderverdeeld zijn in drie B’s: bestellen, betalen en bezorgen.
Een belangrijke zekerheid die de coöperatie biedt aan haar kwekers is dat Royal FloraHolland garant staat voor betaling. De zekerheid en efficiëntie die hiermee geboden wordt stelt Nederland in staat om als draaischijf van de sierteelt in de wereld te functioneren. Als land exporteren wij voor ruim 6 miljard euro aan bloemen en planten, en biedt de sector werkgelegenheid aan 150 duizend mensen. “Als coöperatie en Nederland zijn wij in staat om de wereld iets unieks te bieden” aldus van Schilfgaarde.
Van veilingklok naar noodklok
De uitbraak van de coronacrisis kwam voor van Schilfgaarde niet als complete verrassing. In de weken voorafgaand aan de uitbraak waren zij al bezig met het klaarzetten van de draaiboeken om de veiligheid en continuïteit van de processen in alle omstandigheden blijvend te kunnen ondersteunen. Toch was de klap groot, want de export, die normaal goed is voor 85% van de totale omzet in de sierteelt, viel voor een zeer groot deel weg waardoor bloemen en planten noodgedwongen werden vernietigd. Dit had grote effecten op de sector, op kwekers, handelaren, bloemisten, op iedereen.
De belangrijkste vraag was: hoelang duurt de crisis? Een nieuwe kweek kost veel geld en brengt grote onzekerheid met zich mee als afzet niet zeker is. Van Schilfgaarde geeft aan in die tijd erg ongerust te zijn geweest of nog voldoende bloemen en platen geproduceerd bleven worden. “Indien handel na de lockdown weer mogelijk zou zijn moet er wel voldoende product beschikbaar zijn. Ik heb me toen hard gemaakt bij het kabinet voor een noodfonds voor de sierteelt.” Door dit noodfonds konden telers met een omzetverlies van ten minste 30% een beroep doen op een tegemoetkoming van 49% van het omzetverlies.
Het noodfonds gaf de sector veel vertrouwen in haar eigen toekomst. “Ik ben blij om te kunnen zeggen dat bijna geen enkele kweker moest stoppen.” Verder stelde Royal FloraHolland in overleg met kwekers tijdelijk aanvoerregulering in om de bedrijfsvoering veilig te stellen. Dit leidde tot vertrouwen en herstel van prijsvorming. Na ook een sterke lobby bij de Europese Commissie is het gelukt om een groot deel van de grenzen open te houden en weer te gaan exporteren. Het noodfonds en de open grenzen brachten een uitkomst voor veel kwekers, maar van Schilfgaarde had nog steeds de verantwoordelijkheid om de coöperatie financieel gezond te houden. Bezuinigen op digitalisering en andere strategische projecten was ongewenst, dus heeft hij afgeschaald op de flexibele schil. Toch was er een klein lichtpuntje: “Omdat veel mensen de zomer in Nederland doorbrachten werden bloemen en planten volop gekocht.”
Digitalisering en internationalisering
Tijdens de coronacrisis is Royal FloraHolland vol doorgegaan met haar digitaliseringsstrategie. Dit resulteerde in de groei van Floriday. Dit digitale platform stelt kwekers in staat om alle voorraad, orders en logistiek op één plek te beheren. Met dit systeem staan kwekers in verbinding met de kopers, die hier hun aankopen kunnen doen. De introductie van dit platform maakt het voor kwekers mogelijk om mee te groeien met de ambities van Royal FloraHolland.
Ook internationaal bood dit mogelijkheden. “De grenzen die grotendeels openbleven in combinatie met de mogelijkheid om digitaal te handelen maakte het mogelijk om te blijven exporteren.” Dit geeft Royal FloraHolland ook de optie om in de toekomst verder uit te breiden naar andere continenten. Van Schilfgaarde heeft als doel om als Nederland niet alleen de primaire draaischijf in de sierteelt in Europa te zijn, maar ook verder te groeien in Afrika en Azië.
Voor de toekomst wil van Schilfgaarde dat het platform toekomst-bestendig en flexibel is. Om ondersteunend bij de dienstverlening te kunnen zijn werden kwekers en kopers geraadpleegd bij het ontwerp van Floriday. “Dit maakt Floriday een platform voor en door de coöperatie.”
Eind vorig jaar bleek dat het platform nog niet alle mogelijkheden bood die kwekers wensten. Niet iedere kweker is even thuis in het gebruik van digitale middelen, en de werkwijze in tuinen bleek meer te verschillen dan leden aanvankelijk van elkaar dachten. Logischerwijs deed de coöperatie pas op de plaats en focust het momenteel op optimalisering van het platform. “We zetten in op minder ‘one size fits all’ en het bieden van meer functionaliteiten die aansluiten op de bedrijfsvoering van kwekers en kopers.” Voor van Schilfgaarde is dit een lesson learned: automatisering en digitalisering is belangrijk, maar de menselijke factor in de productie moet niet vergeten worden.
Tot slot
Voorlopig kan de sierteeltsector gezond blijven, maar de markt zal zich pas weer echt normaliseren als de evenementensector ook hersteld is. “Kwekers die gespecialiseerd zijn in evenementen zoals bruiloften, begrafenissen en congressen hebben het nog steeds zwaar.”
Wanneer we hem vragen wat hij persoonlijk in de komende vijf jaar wil bereiken, geeft hij aan dat het uiteindelijk niet gaat om Royal FloraHolland, maar om waar de 4000 leden en hun klanten over vijf jaar staan. “Royal FloraHolland wil hen beide zo goed mogelijk ondersteunen.”
14 september 2021 spreekt Steven van Schilfgaarde tijdens een Raad van Bestuur sessie, heeft u interesse in deelname, kijk hier voor meer informatie: