Nieuwe veren: Hoe Blackberry zichzelf opnieuw uitvond als Cyber Security Developer
Velen kennen het Canadese BlackBerry als smartphone-producent. Na een moeizame periode heeft Blackberry deze divisie afgestoten en heeft zij zich gericht op een nieuwe kerntaak: beveiligingssoftware. De impact van deze nieuwe focus was groot. Wij spraken John Schaap, BlackBerry’s Senior Director Benelux & Nordics, over de transformatie en de wijze waarop zijn organisatie zich heeft gepositioneerd als the most trusted Artificial Intelligent cyber security company in the world. Hoe geef je leiding aan een bedrijf in transitie en hoe behoud je een gezonde werkcultuur in de wereld van het thuiswerken?
Preventief voorkomen van infecties
Sinds zijn aanstelling twee jaar geleden is John gegrepen door de innovatiekracht van het bedrijf. Vol passie vertelt hij over de 40.000 patenten die Blackberry de afgelopen 35 jaar heeft verzameld. Vooral op het gebied van artificial intelligence, machine learning en automation gaven deze het bedrijf een kans om zichzelf opnieuw in te richten.
Volgens John is de toekomst van BlackBerry cyber security. Hij schetst een toekomst waarbinnen het voorkomen van virussen voor zowel bedrijven als particulieren steeds belangrijker wordt. Alleen door het preventief voorkomen van verschillende cyber threats, en niet het beperken van de duur van de infectie wat de meeste cyber security leveranciers doen, is het mogelijk om een veilig ecosysteem te creëren.
BlackBerry richt zich op deze nieuwe generatie beveiliging door niet langer bepaalde software te blacklisten maar door juist diep in de broncode van applicaties te kijken naar het daadwerkelijke gedrag van de applicaties. Op deze manier kan het bedrijf ook onbekende malware herkennen en voorkomen dat deze geïnstalleerd wordt op de hardware van de klant. Bijvoorbeeld de WannaCry uitbraak, dat miljoenen computers over de hele wereld onbruikbaar maakte, werd voorkomen op BlackBerry protected machines met software die reeds 24 maanden voor de uitbraak was geimplementeerd.
John ziet dat deze trend steeds belangrijker wordt. Zo noemt hij het toenemende belang van het Internet of Things. In deze connected wereld zijn alle schakels van vitaal belang en is het voor de veiligheid belangrijk om infecties op alle onderdelen van het netwerk te kunnen borgen. Juist door deze veilige schil aan te bieden kan BlackBerry haar klanten helpen.
Als voorbeeld van dergelijke integratie noemt John een recent partnership met Amazon. De bedrijven richten zich op de ontwikkeling van een softwareplatform voor data-integratie en beheer voor personenauto’s om ook in de automotive sector een veilige schil te kunnen bieden. “Het Intelligent Vehicle Data Platform bevordert de veiligheid en ervaringen van de inzittenden door alle sensoren in de auto met elkaar te verbinden en veilig met elkaar te laten werken.”
De herstart van het bedrijf
John Schaap heeft alleen de nasleep van de reorganisatie meegemaakt. In 2016, na een periode van krimp, stopte het bedrijf met de ontwikkeling van smartphones om zich toe te leggen op de ontwikkeling van software. Deze moeilijke keuze moest worden gemaakt om de focus te kunnen leggen op de sectoren met groeipotentie. Het succesvolle BlackBerry Messenger, wat tegenwoordig nog steeds gebruikt wordt als veilig communicatieplatform en alternatief voor WhatsApp, bleek één van deze sectoren.
De prioriteit lag op het bedrijf Lean and Mean maken. John kan trots zeggen dat de mensen van BlackBerry vastberaden waren om het bedrijf vanuit haar afgeslankte vorm weer op te bouwen. Mede door de meer dan 40.000 patenten kon BlackBerry met de nieuwe focus beginnen aan de wederopbouw. Inmiddels groeit het bedrijf weer en heeft het de componenten die we kennen van een multinational.
Versnelde digitalisering
Ook John heeft tijdens de coronacrisis gezien hoe bedrijven abrupt thuis gingen werken. Waar tijdens de eerste golf de focus lag op het operationeel maken van de thuiswerkplekken, ziet John de afgelopen maanden een focus op security. Beveiliging bij Nederlandse bedrijven is vaak ondermaats, met name in de thuiswerkplekken. Daarom zorgde de coronacrisis voor een groeimarkt voor BlackBerry.
Ook bij haar eindklanten voelt BlackBerry het nieuwe besef dat beveiliging een prioriteit moet zijn. Digitalisering zit in het DNA van BlackBerry, waardoor het bedrijf snel kan inspelen op deze klantbehoefte. “De oplossingen die we maken zijn bedoeld voor dit soort thuiswerk-situaties.”
De toekomst van BlackBerry Nederland
Mede door de ontwikkelingen in de markt heeft John een positief toekomstperspectief. Wel merkt hij dat het lastig is om een gezonde bedrijfscultuur te houden tijdens de huidige thuiswerksituatie. “De bedrijfscultuur van BlackBerry is resultaat gedreven met een grote menselijke factor.” Vooral dit laatste is vanuit huis moeilijk te managen. “We werken zo open mogelijk met korte lijnen.”
Samen met de mensen van BlackBerry focust John zich komende tijd op het verder onder de aandacht brengen van het belang van security. “Het toenemende bewustzijn rondom security in de regio zorgt voor een motiverende werkomgeving om samen met het team in de Benelux en de Nordics van BlackBerry het beste cyber security bedrijf ter wereld te maken.”