Een verbonden wereld ten tijde van COVID-19
Interview met John van Vianen, Directeur Zakelijke Markt VodafoneZiggo
John van Vianen maakt sinds de start van de joint venture in januari 2017 deel uit van het Executive Committee van VodafoneZiggo. Van Vianen heeft meer dan twintig jaar ervaring in technologie, media en telecommunicatie, en is verantwoordelijk voor de Zakelijke Markt bij VodafoneZiggo. Net als voor veel andere bedrijven heeft de huidige COVID-19 crisis invloed op de bedrijfsvoering van VodafoneZiggo. Flevum sprak over de crisis respons van VodafoneZiggo, de toekomst van Smarter Working en de uitrol van het 5G netwerk.
De eerste reactie op de crisis
VodafoneZiggo haar aandeelhouders zijn twee grote multinationals, Liberty Global en Vodafone Group. De kennis en ervaring van de internationale moeders, gecombineerd met een goed functionerend crisismanagement systeem, maakt dat VodafoneZiggo in Nederland al vrij snel kon handelen in de COVID-19 crisis. De eerste prioriteit was om de continuïteit en dienstverlening voor klanten te waarborgen. Daarbij is ook de gezondheid en de veiligheid van de medewerkers van het grootste belang. Van Vianen geeft aan dat na de uitbraak de shift naar thuiswerken ook zichtbaar was in het netwerkverbruik dat 15% tot 20% hoger werd dan normaal: “we zagen al snel dat het actuele netwerkverbruik van zowel televisie- en internetgebruik te vergelijken is met het verbruik in het weekend, wanneer mensen normaal meer thuis zijn en meer tegelijk online zijn en tv kijken.”
Het crisismanagement team, waar van Vianen deel van uit maakt, heeft sinds maart meermaals per week overleg over hoe het beste te handelen in deze tijden. Een deel van de zakelijke klanten van VodafoneZiggo valt onder de kritieke infrastructuur, “deze bedrijven krijgen prioriteit in de dienstverlening om zo de continuïteit van het netwerk voor deze specifieke klanten te waarborgen.” Daarnaast houdt het bedrijf de impact van het regulier onderhoud zo klein mogelijk door alleen essentieel onderhoud uit te voeren en dit voornamelijk ‘s nachts in te plannen: “Heeft een klant uit deze sector bijvoorbeeld op korte termijn extra internetsnelheid nodig, of is er behoefte aan meer inzet van support? Dan krijgt deze voorrang en zetten we alles op alles om zo snel mogelijk te helpen” aldus van Vianen.
“Mensen hebben communicatie nodig, zeker in deze tijd zoekt men naar een sense of belonging en dat we dit echt samen doen.”
Daarnaast heeft VodafoneZiggo zijn diensten voor zowel particuliere als zakelijke klanten hier en daar aangepast. Het bedrijf besloot om haar klanten tegemoet te komen in deze lastige tijd: “particulieren hebben we gratis additionele tv- en muziekkanalen gegeven, en de zakelijke klanten kunnen in deze tijd kosteloos gebruik maken van Microsoft Teams waarbij wij ook kosteloos adoptie- en implementatiediensten aanbieden.” Door dit beschikbaar te stellen maak je het mogelijk om veel ‘normale zaken’ doorgang te laten vinden. “Dit leidde tot mooie voorbeelden zoals enthousiaste scholen die ineens weer aan duizenden leerlingen virtueel les kunnen geven”, aldus van Vianen.
Continuïteit en gezondheid
Bij VodafoneZiggo was thuiswerken onderdeel van de flexibiliteit die medewerkers krijgen om op elke plek en op elk moment te kunnen werken, echter de mate waarin het in deze periode aan de orde is, is ongekend. Door de thuiswerk maatregelen van de overheid in maart werkt het merendeel van het personeel nu thuis. “Sommige banen zijn nou eenmaal niet vanuit huis uit te voeren” geeft van Vianen aan, “met hen hebben we afspraken over hoe zij toch veilig kunnen werken.” Wanneer ze bij de klanten thuis werken dragen de monteurs van VodafoneZiggo gele hesjes om aandacht te vragen voor de anderhalve meter afstand regel. Al is op dit moment de vraag om een monteur wel gedaald. “Zo hebben we de afgelopen tijd gezien dat er een aanzienlijke afname is in het aantal klanten dat een monteur aan huis wilde voor installatie” zegt van Vianen. Lees hier meer over tips voor ondernemers en thuiswerken volgens VodafoneZiggo.
“Juist onze Smarter Working ervaring en expertise heeft ervoor gezorgd dat we in deze tijden onze klanten en medewerkers goed kunnen bijstaan en adviseren.”
Van Vianen kaart ook een andere activiteit aan waar VodafoneZiggo veel aandacht aan heeft besteed en dat is de toegenomen communicatie met medewerkers. “Mensen hebben communicatie nodig, zeker in deze tijd zoekt men naar een sense of belonging en dat we dit echt samen doen.” VodafoneZiggo hecht veel waarde aan alternatieve manieren van samenkomen voor haar medewerkers. Zo hebben bijvoorbeeld meer dan 1000 collega’s via Teams de kwartaalplanning voor de agile squads gemaakt. Verder heeft het bedrijf een online virtuele borrel georganiseerd voor alle medewerkers. “Onze CEO Jeroen Hoencamp stond samen met een DJ in een leeg Ziggo Dome een pubquiz te presenteren” vertelt van Vianen enthousiast.
Inspelen op de toekomst
Vooruitkijkend wil VodafoneZiggo Nederland helpen om zo snel mogelijk in een situatie van een nieuw ‘normaal’ komen. Van Vianen verwacht dat we ook na de crisis nog veel thuis zullen blijven werken “Voor ondernemers wordt het nieuwe normaal straks een mix van op kantoor en thuis werken. Die vraag zien we ook steeds meer binnenkomen” vertelt van Vianen. Bij VodafaoneZiggo is Smarter Working al een aantal jaar een belangrijk speerpunt als het gaat om de digitalisering van bedrijven. “Juist onze Smarter Working ervaring en expertise heeft ervoor gezorgd dat we in deze tijden onze klanten en medewerkers goed kunnen bijstaan en adviseren.”
Een verbonden wereld na COVID-19
Eind april heeft VodafoneZiggo als eerste in Nederland 5G geactiveerd. “We waren al maanden bezig met de implementatie van 5G, al hebben we wel extra overwogen of lancering nu gepast is.” Toch besloot VodafoneZiggo over te gaan tot de lancering: “juist in deze periode kan nieuwe 5G-technologie cruciaal zijn om Nederland straks ook na de crisis een stukje vooruit te helpen.” Van Vianen kan opgewekt zeggen dat veel klanten en medewerkers van VodafoneZiggo heel positief gereageerd hebben op de lancering en uitkijken naar de mogelijkheden die 5G kan bieden.
Controle en agile werken
Als John van Vianen terugkijkt op de crisis heeft hij vooral geleerd dat je als bedrijf en bestuurder soms controle moet loslaten. “Je kan als bedrijf heel lang nadenken over sommige beslissingen, zoals of je een heel callcenter volledig vanuit huis laat werken, maar als het op zulke korte termijn buiten je macht om gebeurt, zie je dat het eigenlijk heel goed kan.” Als laatste tip wil van Vianen het Flevum netwerk meegeven open te staan voor alles wat er in deze tijd te leren valt. “Wanneer je een open mindset hebt, is het een stuk makkelijker om snel te kunnen schakelen.”
Lees hier meer over hoe VodafoneZiggo een ROC school in Groningen hielp snel haar lesprogramma online voort te zetten.