Wat de zorgsector kan leren van het bedrijfsleven
De bedrijfsvoering van ziekenhuizen is complex. Losse contracten met verschillende zorgverzekeraars en wisselende belangen van patiënten, dokters en medewerkers zorgen voor een situatie waarin innovatie en de toepassing van medische hulpmiddelen soms nodeloos worden vertraagd. Voor het versnellen van dit proces kijken steeds meer ziekenhuizen, waaronder het Meander Medisch Centrum, naar de ‘best practices’ uit het bedrijfsleven.
Frank de Reij heeft zelf uitgebreide ervaring in het bedrijfsleven. Zo was hij lange tijd werkzaam bij Air France – KLM waar hij diverse leidinggevende functies vervulde. Deze ervaring neemt hij mee in de wijze waarop hij sturing aan het ziekenhuis geeft en vindt tevens zijn weerslag in de wijze waarop hij processen en innovatie vormgeeft. Tijdens dit Vision Dinner liet hij zien hoe innovatie binnen zijn ziekenhuis was georganiseerd. Dit deed hij aan de hand van concrete voorbeelden, zoals de transformatie naar een ‘connected hospital’ en de investering in ‘patient journeys’.
De discussie met 20 directeuren uit de Healthcare sector werd gevoerd onder begeleiding van Corné Mulders, CIO van het UMC Utrecht. Gedurende zijn loopbaan was Corné geruime tijd werkzaam in het bedrijfsleven – onder meer als CIO bij de ABN AMRO. Toen hij de overstap naar de zorgsector maakte, merkte hij dat er technisch gezien veel meer mogelijk was dan al in de sector werd toegepast In de discussie werd er veel gerefereerd naar het verschil tussen het bedrijfsleven en de zorgsector.
Bij deze sessie waren onder andere de volgende deelnemers aanwezig
- CIO | Bravis Ziekenhuis
- CFO | Careyn
- Sectorspecialist gezondheidszorg | BNG Bank
- Head of IT | Flevoziekenhuis