Hoe maakt Google consumenteninzichten waardevol?
Hoe maakt Google consumenteninzichten waardevol?
Digitalisering zorgt ervoor dat organisaties directer dan ooit verbonden zijn met hun (eind)klanten. Social media, platformen, apps, webshops – allemaal zorgen ze voor een enorme toename in beschikbare consumentendata. In deze verbonden wereld worstelen veel organisaties met de vraag ‘Hoe kunnen we de data structureren om de bedrijfsvoering te optimaliseren en de eindklant beter te kunnen bedienen?
Tijdens deze Virtual Round Table zijn de deelnemers meegenomen in de stappen die kunnen worden gezet op weg naar een connected business die slim gebruik maakt van data toepassingen.
Gemiddeld googelen we ongeveer 10 keer per dag om ons te helpen met brandende vragen, informatie en ideeën, wat in Amerika resulteert tot 4 miljard zoekopdrachten per dag. De database die hierdoor ontstaat wordt door Google dan ook aangeduid als een enorme bibliotheek van menselijke intenties. Janneke van Geuns, Head of Insights & Analytics bij Google, sprak over de waarde van deze enorme bibliotheek vol met data. Zij had het onder andere over dat deze data een goede indicatie geeft van wat er gaande is in de samenleving, veel beter dan peilingen en enquêtes. Daarnaast kunnen er met de data van Google consumenten analyses worden uitgevoerd. Ten slotte besprak ze een veel voorkomende fout die ze ziet bij bedrijven, namelijk het overslaan van het data-discovery proces. Bedrijven kijken vaak alleen naar gegevens en metrieken, maar genereren geen inzichten uit deze gegevens. De waarde uit het data discovery proces kan worden gekoppeld aan acties die uiteindelijk leiden tot waarde voor het bedrijf.
De volgende deelnemers waren onder andere aanwezig tijdens deze sessie:
- Director Digital analytics | Albert Heijn
- Hoofd Data & Analytics | Nederlandse Spoorwegen
- Head of Data & Strategy & Artificial Intelligence | Philips
- Director Marketing & Comms | Randstad Groep Nederland
- Chief Digital Officer | de Volksbank